I vecka 38. ( 37 fulla och 2 dagar)

Vecka 38

Har du svårt att sova på nätterna? Det är inte lätt att hitta en bekväm ställning, försök att ta kuddar till hjälp.

Nu är tiden då man inte gör mycket annat än väntar.

Veckorna före den beräknade förlossningen upplevs mycket olika av olika kvinnor. Vissa blir deprimerade mot slutet av graviditeten, blir labila till humöret, irriterade och har svårt att få någonting gjort. Andra får en drift att förbereda för barnets ankomst - se om sitt hus, sätter igång med storstädning, lagar mat, bakar och fryser in för kommande behov eller titta på lite babykläder.

I vecka 38 är medelkroppslängden  50 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3200 gr. Huvudets omkrets är 34,8 cm. Ditt barn är nu redo för ett liv utanför livmodern. Visste du att det är barnet själv som bestämmer när det ska komma ut, graviditetslängden finns programmerad i barnets arvsanlag. Lungorna är fyllda med vätska fram till födelseögonblicket då vätskan pressas ut för att ersättas med luft. 

Någon dag är jag så trött att jag inte vet var jag ska ta vägen och vissa dagar är jag fylld med energi. Hoppas bebisen väljer den andra dagen för min del.. Har mycket ont i fogar ännu och ryggen bråkar med mig varje dag. Jag hoppas verkligen detta släpper när lilla pyret kommer ut. Känner av bebisen hela tiden nästan. Allt där inne börjar nog kännas rätt så trångt nu..
I veckan var jag på MVC och sf-måttet var på 34, hjärtljudet på 130-135. Alla prover var bra som vanligt och vikten ökar sakta men säkert.. Hade nu gått upp 10kg. De känns att man är lite framåt tung och väldigt otymplig!! En gravid flodhäst skulle jag likna mig själv med. För så smidig känner jag mig ;P

Valborg kommer att firas med Nina, Gustav, Lovis, Malin, Tobbe och Lucas. De blir grillning och majbrasa. Lugnt och skönt som vanligt.

Idag är de fredag och de vankas skräpmat och myskväll!!

HA EN TREVLIG VALBORG ALLA!! :D



Kommentarer
Postat av: Maria

Jo, jag vet ju det, men hon svarade inte riktigt på isdrycker heller som hon brukar. Trodde dock jag bara skulle få lyssna på hjärtljuden hos bm också skulle det vara bra så, men där ser man att de skickar en på grundlig kontroll. Och det är ju iofs bra! :) Min kompis Hanna fick förresten barn igår, en liten tjej, Elensia! Nu längtar jag om möjligt ännu mer tills det är dags! :) Hoppas allt är bra med dig! Kramar!

2011-04-29 @ 15:50:09
URL: http://nobbans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0