Gravid=underbart

Vecka 28 dag 1
är medelkroppslängden 38 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1200 gr. Huvudets omkrets är 27 cm.

En del barn lägger sig tillrätta redan nu med huvudet nedåt. Även om det börjar bli trångt kan barnet slå kullerbytta i livmodern.

Håret på huvudet har vuxit och barnet har fått ögonbryn och ögonfransar. Barnet öppnar och sluter ögonen. Forskning har visat att om man lyser med en stark lampa på mammans mage så rör sig barnet mot eller bort från ljuset. De starka kontrasterna mellan ljus och mörker består till efter födelsen, det nyfödda barnet föredrar kontrastrika leksaker i svart och vitt. Precis som ett spädbarn sover det ofödda barnet mycket.



De är helt otroligt att lillen väcker mig vid fem tiden ofta med massa sparkar! Jag får svårt att somna om och ofta går jag upp tidigt på morgonen nu. På kvällarna är jag nästan aldrig vaken till mer än tio. Ögonlocken bara faller igen! Jag har redan börjat få små sammandragningar, de känns som om mensen ska komma imorn =P Detta blir när jag går och står mycket,,, ligger jag och vilar är de oftast mycket bättre.

Krabaten inne i magen tror jag nu att de är en liten sprattelgrabb, men min käreste tror på vad barnmorskan säger: tjej. Så nu återstår och se vad som kryper ut. Ska bli så otroligt spännande och mitt babyförråd bara växer och växer, har delat upp alla kostnader på alla månader. De är så skönt!!Trotts att brösten ömmar jämt och värk i rygg & ljumskar återkommer så är de de mest underbara som hänt!!! Kissa kryss på stickan!

Nu ska jag strax åka och köpa en dop-present till mitt kusinbarn! Sen blir de luncha med Annika, ska bli riktigt mysigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0